Tuesday, October 27, 2009

Harapan Orang Tua

Sahabat2 ku sekalia...

Aku nak cerita mengenai harapan orang tua terhadap anak2 mereka. Mana ada dalam dunia ni kita lihat orang tua yang tidak sayangkan anak. Walau jahat macam mana sekali pun, anak tetap anak sekali pun anak tu anak luar nikah. Betapa... kasih sayang ibu bapa pada anak tiada batasannya. Lain lah kalau ada orang tua yang memang tak peduli & kasihkan anak, tu lain cerita (yang tu mungkin orang yang tak betul...)

Tengah aku kemaskan laci sebentar tadi, tiba2 terjumpa cebisan kertas yang ada cerita mengenai kasih sayang dan harapan orang tua. Cerita mungkin sekadar lawak jenaka atau sekadar sandiwara. Mesti ada hikmah atau pengajaran disebaliknya walaupun sekadar cerita main2. Ceritanya begini...

Mak Minah dan Pak Mat ada 4 orang anak gadis yang cantik jelita dan manis serta amat disayangi bernama Siti, Seri, Murni dan Suri. Bila dah sampai masa dan jodohnya, maka dikahwinkanlah keempat-empat anak gadis itu serentak. Selepas majlis kahwin berlangsung dengan gemilang, cemerlang dan terbilang, maka keempat-empat mereka pun nak pergi honeymoon.

Siti pergi ke Pulau Langkawi, Seri (Pulau Tioman), Murni (Pulau Kapas) dan Suri akan memadu kasih di Pulau Pangkor. Sebelum melepas anak2 mereka pergi, Pak Mat dan Mak Minah berpesan: "Nanti jangan lupa hantar kabar berita. Tak yah tulis panjang2 cukup pakai kod iklan je. Ringkas, padat dan cepat. Mak dan Ayah nak tau jugak cerita bulan madu korang semua." Lepas tu, panjang lebar lah Mak Minah memberikan tips2 terbaik kepada anak2nya demi kebahagian dan kesejahteraan hidup berumah tangga lebih2 lagi mereka tu baru saja berkahwin. Macam2 lah pertua yang Mak Minah bagi dari hujung rambut sampai lah hujung kaki.

Seminggu lepas tu, Mak Minah dan Pak Mat pun menerima surat daripada Siti yang bertulis "Standard Charted". Kelam kabut jugak dia orang berdua ni mencari iklan tu dan bila terjumpa... bukan main senyum lagi apabila membaca iklan yang berbunyi: "Besar, teguh dan kukuh..." Gembira sungguh hati kedua--dua orang tersebut mengenangkan kebahagian anak nya itu.

Esoknya terima pulak surat daripada Seri yang bertulis "Nescafe". Cari punya carik jumpa, jumpa jugak iklah tu yang berbunyi: "Nikmatnya hingga ke titisan yang terakhir..." Makin gembiralah hati Pak Mat dan Mak Minah apabila mengetahui yang Seri jugak bahagia.

Selang beberapa hari kemudian, tiba pulak surat dari Murni yang bertulis "KFC". Bukan main lebar lagi senyum Pak Mat dan Mak Minah apabila membaca iklan yang berbunyi: "Lazat, hingga menjilat jari..." Makin cerialah mereka apabila tau yang Seri pun bahagia macam anak2 nya yang lain.

Tetapi, Pak Mat dan Mak Minah tiba2 gusar dan risau. Keceriaan di wajah mereka sedikit kelam kerana belum lagi menerima surat daripada Suri. Dah seminggu berlalu tapi surat tak kunjung tiba. Rasa gusar sudah mula bermain di hati mereka. Masuk minggu kedua, pun masih tak sampai jugak. Orang tua mana yang tak risau. Tiba2 masuk je minggu ketiga, surat dari Suri pun sampai yang berbunyi "Air Asia". Kelam kabut lah mereka mencari iklan tersebut sebab nak tau sangat pasal apa yang telah terjadi pada anak mereka tu. Dah lah anak bongsu. Surat dari dia pulak yang paling lambat. Lepas jumpa dan iklan tu, Pak Mat dan Mak Minah terkulat-kulat sampaikan tak tau sama ada nak senyum, gembira atau menangis atau menjerit!!! motto iklan tu berbunyi: "7 KALI SEMINGGU... 3 JAM SEKALI... NON-STOP!!!..."

Hehehe... Fikir2kan lah....

Wassalam,

No comments:

Post a Comment