Thursday, October 8, 2009

Agama Islam, Bangsa Melayu Perlu Maju

Sahabat2 ku...

Bila sesekali balik bercuti di Malaysia, di Sarawak khususnya amat damai rasa hati dan hidup ini kerana kemajuan negara kita serta kekuatan Islam yang semakin bercambah di mana-mana. Dalam hati kecil aku sering berkata, alangkah beruntungnya menjadi orang Malaysia. Agama dan bangsa yang amat terpelihara. Keadaan ini tidak akan dapt dikecapi di negara lain.

Apa maknanya untung ialah, di Malaysia kita boleh pergi sembahyang jemaah di mana2. Masjid dan surau ada di mana. Tiada sekatan dan larangan. Lepas sembahyang, ada zikirnya dan ada juga tazkirah atau kuliah agamanya yang boleh dijadikan amalan serta pengajaran dalam kehidupan kita seharian. Anak2 dapat membesar dan membiak dalam suasana Islam dan bangsa Melayu yang aman damai serta tenteram. Boleh dikatakan semuanya lengkap baik di sekolah atau di rumah. Alangkah beruntunglah kita menjadi warganegara Malaysia. Keutuhan agama Islam akan sentiasa terpelihara dan kejatian bangsa akan terus disemai di dalam jiwa.

Bagi insan yang mementing keuntungan akhirat, ini lah keuntungan yang dicari-cari. Berbeza dengan manusia yang hanya mementing masa depan dunia, maka apa yang dicari hanya lah wang dan kemodenan hidup semata-mata. Maka, amat rugi lah jika anak2 kita dan diri kita tidak berada dan menjalani kehidupan di Malaysia.

Sebagai contoh, selama 5 tahun lebih bekerja di Myanmar elaun di luar negara memang mewah. Tanyalah semua orang yang bekerj dengan Kementerian Luar Negeri, semuanya akan setuju dengan aku. Dah lah elaun banyak, gaji kat Malaysia tak kacau pulak tu. Kalau orang jenis kedekut & memang betul2 berjimat boleh jadi jutawan. Tapi bagi aku itu tak penting. Bukanlah bermaksud duit tu tak penting. Tapi, secara peribadi apalah gunanya duit banyak tapi pengisian jiwa kosong. Apalah ertinya jika anak2 kita ketinggalan jauh dari soal agama lebih2 lagi belajar Al-Quran dan hadis. Takde faedahnya. Di sana, mana ada orang bagi ceramah kat masjid atau tazkirah lepas Maghrib atau subuh, mana ada. Sembahyang terawih pun takde selawat. Bukanlah bermakna selawat tu wajib tetapi itulah yang aku nak kata hebatnya orang Malaysia ialah amalan kita tu serba lengkap baik yang wajib mahupun sunat.

Apatah lagi di Peru ni. Masjid yang paling dekat pun 45 minit berkereta dari rumah atau pejabat. Dah lah baca khutbah dalam bahasa arab yang diterjemah dalam dalam bahasa Sepanyol (dua katib). Macam mana nak Faham. Itu lah yang aku katakan betapa beruntungnya menjadi orang Malaysia. Di Malaysia, makanan halal cukup mudah baik di pasar basah atau supermarket. Di Myanmar, pun mudah tapi kena pergi pasar basah yang kotornya susah nak digambarkan. Dah lah daging binatang tu (babi) boleh jual dekat2. Kat Malaysia mana ada macam tu. Yang halal di tempat yang halal dan yang haram dah ada tempat disediakan & tersorok. Tak untung ke tu.

Kat Peru lagi haru biru. Ada KFC, Mc Donald, Starbuck dan macam2 tapi tak halal. Pun tak leh makan jugak. Kat pasar takde jual ayam halal. Nak yang halal kena order. sekali order kena banyak2. tak ke susah tu. Daging pulak jarang2 ada. Kalau ada baru orang yang jual tu call. Yang ada kambing je tapi kena order seekor. Gileeee ke. Macam mana aku nak makan kambing seekor sorang2. Walaupun murah setakat RM80.00 - 120.00 je seekor, tak kan aku nak order seekor tu. Yang sure senang nak order ialah ayam dan ikan boleh carik kat pasar atau supermarket. Itu pun ikan tak semua ada. Kan ke susah tu. Still Malaysia jugak senang dan mudah. Semuanya mudah dan aku nak ulang lagi... beruntung lah jadi orang Malaysia. Sebab tu orang luar cemburu tengok Malaysia dan fifnah macam pasal Malaysia.

Apa yang aku nak kata ialah... kita patut bersyukur menjadi warganegara Malaysia dan mudah untuk mengamalkan Islam dan belajar tentang Islam.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment