Wednesday, December 9, 2009

Lega...

Sahabat2 ku sekalian...

Lama jugak tak menulis. Sibuk jugak bila tiba hujung tahun ni. Tambahan pulak bila timbul isu bajet kurang, kena belanja lebih berhemat, potong bajet sana 'cut' bajet sini dan macam lah. Memang kelam kabut sebab bila berlaku masalah macam ni, mula lah semua pihak menggelabah. Macam2 lah yang diminta dan ditanya. Bak kata boss aku;

"bila duit kurang mula lah dia orang ni kelam kabut tanya itu ini. Nak macam2 sampai tak masuk akal. kalau duit cukup & lebih2 takde pulak kecoh2 macam ni. Malah, belanja yang bukan2 pulak..."

Pendapat yang aku amat setuju sebagai orang yang terlibat dalam hal ehwal duit2 ni. Tahun depan sudah pasti peruntukan yang bakal diterima memang sedikit. Segala-galanya akan menjadi susah dan payah, rumit dan perit. Silap sikit, orang atasan akan menjerit.

Nak buat macam mana. Tunggu dan lihat lah apa yang akan berlaku "next year". Sebagai orang yang dah biasa dengan keadaan ini, aku tetap tenang walaupun dalam hati ada kegusaran. Ini lah, hikmah dan pengalaman bila berkhidmat sebagai "diplomat". Lebih2 lagi bila duduk kat luar negeri. Kesabaran dan ketenangan serta kecerdikan mengendalikan suasana memang amat diperlukan. Lebih2 lagi bila melibatkan karenah manusia yang adakalanya lebih teruk daripada "binatang" (maaf... terlepas pulak). Sesiapa yang tidak pernah terlibat atau melibatkan diri dalam dunia diplomat ini tidak akan tahu dan faham dengan kerjaya ini. Sukar untuk diterjemahkan dan ditafsirkan kepada sesiapa yang berada di luar dunia ini.

Jika aku bekerja di kementerian atau jabatan kerajaan yang lain, sudah pasti aku tidak akan merasai pengalaman dan tidak akan memiliki pengetahuan yang pelbagai ini. Jadi pegawai pendaftar lah, akauntan lah, pentadbir lah, hal ehwal rakyat lah dan sebagainya. Susah lah nak dikatakan. Namun aku suka kerjaya ini yang tidak pernah termimpi pun bahawa aku akan bekerja seperti ini.

Lega jugak... setelah beberapa kerja penting selesai dan selamat dihantar terutamanya bajet 2010. Yang lain2 tu atas bantuan dan kerjasama Kak Mizah (PA Ambassador), pun telah selesai serta selamat dihantar. Tapi masih jugak ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan tapi takpe lah sebab kerja tu aku sendiri yang carik dan cuba nak buat.

Walau apa pun, bekerja lah untuk agama, keluarga, bangsa dan negara.

Wassalam,

No comments:

Post a Comment