Tuesday, June 30, 2009

Manusia dan KuasaNya

Kawan2 & sahabat2 sekalian, aku nak mengarut lagi niii...

Dah lama tak mengarut. Kali ni nak cakap pasal manusia dan kuasaNya.

Semua orang tau. Orang bodoh dan pekak badak pun tau pasal ni. bak kata pujangga... Dah jadi resam manusia dunia. Manusia yang ada kuasa atau diberikan kuasa atau berjaya mendapat kuasa akan menguasai manusia yang lain. Manusia yang takde kuasa atau kurang berkuasa atau gagal mendapat kuasa akan menjadi hamba kepada manusia yang berkuasa.

Kerna itu lah, orang yang memegang kuasa akan cuba menguasai segala- galanya atau suka mengakui dirinya hebat belaka. Manusia seperti ini sememangnya layak digelar Gila Kuasa. Manusia sebegini akan cepat gusar, gelisah, gelabah, tak tentu arah & sanggup bunuh diri jika secara tiba- tiba hilang kuasa. Bagi golongan ini, jika takde kuasa tidak bermakna hidup mereka & kebanyakannya jadi gila. Tetapi... jika manusia seperti ini ada kuasa atau diberikan sedikit kuasa untuk berkuasa, mereka akan menggunakan segala kuasa yang ada untuk memerintah sesuka hati, mengarah ikut kepala hotak, dia sahaja yang betul & orang lain semuanya salah. Malah... mereka anggap diri mereka sahaja lah yang paling betul dalam dunia ini & kadang2 mereka rasa lebih pandai daripada tuhan. Manusia binatang seperti juga akan melakukan apa saja yang dirasakan betul tanpa berbincang & bertanya atau mendapatkan nasihat orang lain. Tetapi, apabila berlaku masalah orang lain pulak disalahkan atau dalam bahasa kasarnya... kalau madu manis uhhhhhh dia punya tapi!!! kalau bab2 taik busuk orang lain punya. Walhal, semua masalah tu orang seperti ini lah yang menjadi penyebabnya. Orang lain pulak yang terpaksa menanggung atau mencuci taik2 yang ada.

Orang yang takde kuasa atau mengharap kuasa orang lain akan sentiasa menjadi mangsa. Bukan takut atau kecut tetapi biasanya orang seperti ini lebih berfikiran positif. Tak perlu banyak bicara tetapi otak berputar geliga. Dalam senyap, golongan ini bisa menggegarkan dunia. Dalam diam, manusia seperti ini mampu menggoncangkan suasana yang tenang. Dalam ketenangan, mereka2 ini boleh mengucar- kacirkan semua orang. Tetapi... ini lah adat dunia yang tak mampu kita nafikan. Manusia yang takde kuasa akan sentiasa menjadi mangsa manusia2 dajal yang ada sedikit kuasa tetapi bongkaknya tidak terhingga.

Kalau difikirkan... apa lah kuasa yang ada pada manusia. Kuasa manusia tak kan ke mana2. Takde siapa yang akan dapat melawan kuasa Allah SWT Yang Maha Esa.

Oleh itu, janganlah kita lupa. Kuasa yang dibekalkan kepada kita adalah amanah yang patut digunakan dengan sebaik- baiknya. Jangan sekali- kali menggunakan kuasa yang ada untuk menyakitkan hati orang lain. Gunakanlah kuasa yang ada walau sedikit untuk menggembirakan manusia2 yang ada di muka bumi ini.

Wassalam,

No comments:

Post a Comment