Thursday, June 11, 2009

Latino

Aku masih ingat lagi cerita 'lausur padora' (ntah betul ke tak ejaan) yang cukup popular suatu ketika dulu. Kalau tak silap maksudnya 'Penyamaran'... Cerita mengenai pasangan kembar yang cantik dan menawan. Seorang baik dan seorang lagi jahat. Walaupun tak faham apa yang pelakon tu cakap, tapi drama tu cukup diminati kerana kisah konflik dan jalan cerita yang menarik ditambah pula hero dan heroin yang cukup menggoda. Drama tu dah berlalu hampir 10 tahun...

Cerita yang nak aku cakap ni drama baru dan terkini. Kalau dulu aku tengok dalam TV je. Tapi, tak lama lagi aku kan tengok dengan mata aku sendiri. Walaupun negaranya lain tetapi bangsanya hampir sama. Selepas ini, aku akan merasai bagaimana hidup dalam suasana yang ditonjolkan dalam drama tersebut. Tak tau lagi sama ada seronok atau tidak.

Sebab itu lah, bila aku menerima surat arahan untuk pergi ke sana aku terima dengan senyuman dan hati yang terbuka. Walaupun ada sedikit keraguan dan keresahan apabila mengenangkan tempoh perjalanan yang bakal dilalui... lebih kurang 31 jam. Tetapi... bila fikir2 balik, mungkin ada hikmahnya sebab tak semua orang boleh sampai ke tempat tu kalau setakat nak pergi sendiri. Aku sendiri pun tak nak kalau setakat nak melancong ke sana. Dah lah jauh gileeee tambang pulak mahal nak mampus... lebih kurang USD3,500.00 seorang. 'Lausur Padora' .....

Surat arahan aku terima dengan rela hati kerana ini lah kerja aku. Kadang- kadang kena pergi jauh. Ada masanya kena tempat yang dekat. Ada kalanya kena tempat 'hardship'. Ada ketikanya kena tempat yang best gileeee. Bagi aku kerja tetap kerja. Tak kira lah dekat mana sekali pun. Yang penting, apabila sampai masa perlu balik kena lah balik. Apabila sampai masanya untuk pergi, kena lah pergi. Tempat cantik belum tentu seronok. Tempat buruk tak semestinya teruk. Kalau setakat nak melancong atau akan angin, memanglah kena cari tempat yang betul2 cantik dan menarik. Tapi... kalau dah kerja aku macam ni, mana2 pun sama je. Apa yang penting, kita masih boleh bekerja dan carik rezeki untuk keluarga dah cukup bagus lah tu. Setiap tempat mesti ada pro dan kontra. Terima lah apa saja seadanya...

Kalau dulu aku asyik tengok je kawan2 pergi seorang demi seorang. Dulu bukan main meriah lagi tetapi karang ni senyap je macam langit takde bintang dan bulan. Sekarang ni, dah tiba pulak masanya aku pergi. Ingatkan kena kat mana, rupa- rupanya nun jauh di sana. 'Lausur Padora'... Nak buat macam mana... dah kerja kita...

Bulan September 2009, aku akan berlepas ke Lima, Peru. Ramai orang tak berapa kenal tempat tu. Macam Yangon jugaklah dulu. Takde orang nak duduk kat Yangon kalau tak tau. Hanya mereka2 yang pernah hidup kat Yangon ni saja yang tahu apa yang orang lain tak tau. Macam tu lah kot tempat yang bernama Lima, Peru. Kalau tengok dalam internet, nampak macam best je tempat tu. Member2 yang kat sana tak nak balik pulak kalau boleh. Dia orang suka betul tempat tu. Aku fikir2 macam ada sesuatu sebab bila tengok gambar memang syoklah tempat tu... tapi yang realitinya aku tak tau. Tengok lah macam mana. Apa yang lebih penting, rezeki tu ada kat mana2...

Wassalam,

No comments:

Post a Comment