Wednesday, March 25, 2009

DIPLOMAT

Menjadi Diplomat merupakan satu mimpi bagi diri saya. Diplomat tiada langsung tercatit dalam diari hidup saya sebelum ini. Tetapi kini, sejak berkhidmat di Kementerian Luar Negeri saya mendapat peluang menjadi seorang Diplomat.

Terlalu banyak cabaran, dugaan, halangan dan rintangan yang perlu dihadapi, diredahi dan diharungi dalam membawa 'title' diplomat ini. Walaupun baru bermula setahun jagung, saya telah dapat merasai bagaimana menjadi seorang Diplomat. Perlukan kesabaran, ketenangan, ketabahan, kejujuran, percaya diri sendiri dan perlu ada sifat menghormati serta memahami orang lain.

kadang- kadang terfikir di minda, apakah saya mampu untuk mengharungi semua ini memandangkan untuk mencecah umur pencen, saya perlu menghabiskan selama 29 tahun lagi. satu jangkamasa yang terlalu lama bagi saya. Pernah juga terfikir, mungkin inilah kali pertama dan terakhir untuk saya berkhidmat sebagai Diplomat.

Tetapi, hidup mesti diteruskan. Perjuangan perlu dihidupkan demi agama, bangsa dan negara. kalau bukan kita, siapa lagi.

Semoga Allah SWT memberikan saya kekuatan untuk menghadapi semua ini.

Insyallah...........

No comments:

Post a Comment