Thursday, April 22, 2010

Waduhhhh... Lega... Akhirnya Dapat Menulis Semula...

Sahabat2ku sekalian...

Memang lama dah tak menulis... rasa2nya dah hampir 3 bulan. Memang agak sibuk sejak 2-3 bulan yang lepas. Biasa lah awal tahun. Banyak pulak isu mengenai bajet dan hal ehwal pentadbiran serta pengurusan yang nak dibereskan. Apatah lagi bila timbul masalah tak cukup bajet ni... macam2 hal boleh jadi. Mana yang tak pernah jadi masalah akan timbul masalah. Mana2 yang dah memang bermasalah... maka bertambah berat lah masalah. Alahai... ini lah nasib. Kita ni kerja ikut arahan je. Berkhidmat untuk negara. Saya yang menurut perintah.

Tak ada apa yang nak diceritakan. Sekadar menulis apa yang terfikir je. Dah lama sangat tak menulis. Mungkin ilham tu lambat sampai. Insyaallah... lepas ni akan aktif semula.

Cuma mungkin nak mengupas secara ringkas mengenai perbincangan dengan seorang sahabat yang telah lama tak berjumpa. Rasa2nya mahu dekat 10 tahun kot. Kata-katanya cukup ringkas dan jelas.

"Kalau ikut cakap orang yang berjaya, kita juga akan berjaya. Kalau ikut kata orang yang gagal, kita juga akan gagal."

Bagi saya... ianya bermaksud, jika kita ingin berjaya sudah tentulah kita mesti mengambil ikhtibar atau pengajaran dari orang2 yang berjaya. Andaikata kita sering mendengar kata2 orang yang gagal, maka kita juga akan sering gagal. Dengan kata lain, betul lah kata pepatah melayu yang berbunyi... "kalau hendak seribu daya..."

Jika masa masih bergelar pelajar dulu, saya juga seperti kebanyakan orang lain. Lepas belajar nak selamat kerja kerajaan. Confirm senang. Tak perlu fikir pasal ekonomi meleset, tak yah fikir takut buang kerja andaikata kerjaan takde duit nak bayar gaji dan sebagainya. Boleh kata, jika kerja kerajaan selamatlah masa depan. Yaaaaa... ianya mungkin benar dan sahih 100% sebab dah hampir 8 tahun berkhidmat dengan kerajaan lebih2 lagi dengan menjalankan sebagai diplomat, aku akui kebenaran itu. Tidak dinafikan bahawa, kita amat beruntung kerana dapat bekerja dalam sektor kerajaan. Confirm selamat dan tak yah pening2 nak fikir adakah kedudukan kita akan terus selamat atau tidak. Kerana... dah confirm selamat jika dibandingkan dengan orang2 lain yang kerja dengan swasta. Alhamdulillah...

Tetapi... dalam tempoh hampir 8 tahun ini juga, aku banyak belajar pelbagai perkara dan masih cuba meneguk bermacam pengalaman yang berguna untuk masa depan. Sebelum ini, acap kali aku mendengar pelbagai orang yang bercakap mengenai kejayaan dalam hidup. Daripada cerita2 yang dibaca dan diperolehi aku mula menyedari bahawa, disamping menjalankan amanah sebagai kakitangan kerajaan aku juga boleh berjaya jika dapat membuat sesuatu untuk menambah pendapatan. Tidak rugi dan tak salah jika kita mencuba sesuatu yang baik demi kebaikan diri kita, keluarga kita, sanak saudara kita dan masyarakat di sekeliling kita jika perkara itu mendatang kejayaan. Lebih2 lagi jika sesuatu perkara itu boleh membuat kita hidup senang. Kalau boleh jadi kaya dan senang lagi bagus. Malahan... agama Islam yang kita cintai juga menggalakkan umatnya untuk mencari kesenangan. Oleh itu... tidak salah kalau kita mencuba.

Bila mendengar kata2 dari seorang teman yang cukup dikenali sebelum ini, timbul pulak keyakinan bahawa sebenarnya kita boleh berjaya. Jika orang lain boleh mengapa kita tidak boleh. Jika orang lain boleh hidup mewah dan mendapat untung berlipat ganda, kita juga boleh menjadi begitu. Kenapa tidak. Yang penting setiap sesuatu kita lakukan tidak menyimpang dari jalan Allah SWT...

Semua orang mengakui perkara ini. Malahan orang lain lebih mengerti dan memahami. Jadi... sama-samalah kita berdoa untuk terus dimurahkan rezeki, dirahmati, diberkati, dibersihkan hati dan jiwa serta dikurniaan kesenangan yang dilimpahi jua dengan keberkatan daripada Allah SWT. Insyaallah...

Wassalam...

No comments:

Post a Comment