Wednesday, May 20, 2009

Penat

Lama dah tak menulis...

Sebabnya... penat. Terasa penat sangat sebab orang lain datang kemudian dah nak balik dulu. aku jugak yang masih terperosok kat Yangon ni. Apa lah salah aku sampai lama sangat duduk kat Yangon ni, memang aku tak faham. WHY!!!!!!!!

Terbaru, Brother Jefri pulak nak balik. Dengar2 awal bulan Julai ni. Kesudahannya, aku jugak yang masih di sini. Aku tak faham lah apa masalahnya, dimana silapnya, apa puncanya aku masih di sini. Aku ingatkan lepas 3 tahun boleh lah balik Malaysia atau pergi ke mana2 tapi... aku masih di sini. Paling menyedihkan, tak tau bila dan sampai bila aku akan tetap berada di Yangon ni. Penat!!!!!!!

Macam yang aku cerita kan dalam tulisan terdahulu, ini lah risiko bila kita kerja makan gaji. Kita tak boleh buat keputusan sendiri. Orang yang akan buat keputusan untuk kita walaupun kita ada hak bersuara. Tetapi suara kita nak sampai ke mana. Tak ada siapa nak dengar. Kita lah nak kena dengar suara orang- orang yang membayar gaji kita. Apa nak buat nak itu lah adat.

Macam yang aku cakap dulu, kalau nak bekerja sendiri risikonya pasti tinggi. Kalau untung banyak happy tetapi kalau rugi tanggunglah sendiri. Tetapi, untung atau rugi yang pastinya puas sendiri. Kalau rajin dan yakin, untung boleh dicari malahan berlebih lagi. Kalau malas, jangan nak kata untung apa2 pun tak jadi. Tapi, at least still puas hati sebab itu kita sendiri yang cari.

Kalau makan gaji macam sekarang ni, kerja kuat meninggi pun tak ada sapa nak puji. Mungkin akan dihargai atau sekadar dihargai. Kalau ada masalah, sure kena maki macam tak ada harga diri. Last2 selalu je tak puas hati & akhirnya ada yang nak kena penampar sekali.

So, fikir2 lah sendiri. Kerana, kita lah yang patut menentukan haluan dan masa depan sendiri. Bak kata kerajaan, kita perlu berusaha sendiri kalau nak berjaya dalam hidup ini. Sampai bila kita masih nak bertongkat sedangkan kita ada kaki sendiri.

Wassalam,

No comments:

Post a Comment